BizMentor

W dużych organizacjach, w tym w SSC, BPO, branży bankowej i finansowej, często pojawia się pojęcie “compliance”. Co to właściwie oznacza i kto w organizacjach zajmuje się tym obszarem? W tym artykule odpowiem na te pytania. 

Czym jest Compliance?

Compliance to obszar biznesowy, który znajduje się na styku ekonomii i prawa. Jego zadaniem jest zapewnienie zgodności działań organizacji z różnego rodzaju normami, procedurami i przepisami. Osoby zajmujące się obszarem compliance w organizacji mają za zadanie dopilnować, aby wszystkie działania były zgodne z obowiązującymi przepisami i normami.

Compliance zewnętrzne i Compliance wewnętrzne

W obszarze compliance, czyli zgodności z przepisami i regulacjami, firmy muszą przestrzegać zarówno regulacji zewnętrznych (regulatory compliance), jak i wewnętrznych (corporate compliance). 

Compliance zewnętrzne, czyli przepisy nakładane przez organy nadzorcze i regulujące działanie firm na rynkach, są obowiązkowe dla każdej organizacji. Dział compliance musi więc pilnować, aby organizacja przestrzegała przepisów i regulacji w każdym kraju, na każdym rynku i w każdej branży, w której działa. Oprócz przestrzegania regulacji organizacja musi także aktywnie uczestniczyć w raportowaniu i zbieraniu informacji z rynku.

Compliance wewnętrzne to zasady gry ustalane przez dział compliance, który pilnuje, aby organizacja działała zgodnie z nimi. Chociaż regulacje zewnętrzne określają, co ma być zrobione, to już sposób ich realizacji pozostawiają firmie. Dlatego wewnętrzne regulacje będą się różnić w zależności od konkretnej firmy, ale zawsze będą miały na celu minimalizowanie ryzyka wystąpienia nieprawidłowości.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat regulacji i przepisów dotyczących KYC, AML, CTF i PEP check, zapraszam do tego wpisu na blogu

Czym Compliance jest w praktyce?

Dział compliance ma za zadanie zapewnić, że firma działa zgodnie z przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami i standardami. W praktyce oznacza to wiele różnych działań, takich jak wyznaczanie celów związanych ze zgodnością, monitorowanie zmian w przepisach prawnych, wdrażanie procedur i narzędzi związanych ze zgodnością, przeprowadzanie wewnętrznych audytów zgodności oraz szkolenie pracowników w zakresie zgodności.

Ważnymi elementami pracy działu compliance są także procedury KYC (Know Your Customer), AML (Anti-Money Laundering) i PEP (Politically Exposed Person) check, które pomagają zapobiegać wykorzystywaniu firmy do nielegalnych działań, takich jak pranie pieniędzy czy finansowanie terroryzmu. Dział compliance dba również o to, aby firma miała wdrożony odpowiedni system Whistleblowing, który umożliwia zgłaszanie nieprawidłowości przez pracowników.

Dzięki działaniom działu compliance firma może uniknąć problemów związanych z naruszeniem przepisów prawa oraz negatywnych konsekwencji takich naruszeń, takich jak kary finansowe czy utrata reputacji. 

Kto zajmuje się Compliance w organizacji?

To zależy od konkretnej organizacji. Może to być pojedyncza osoba lub cały zespół. Najczęściej jest to główny Compliance Officer, który odpowiada za zgodność z przepisami i normami prawnymi. W bardziej rozbudowanych strukturach mogą pojawić się także dyrektorzy, koordynatorzy lub analitycy ds. compliance. W takim przypadku mówimy o zespole zajmującym się tym obszarem.

Obejrzyj film:

About Przemysław Koper
Avatar photo

Przemysław Koper

W 2014 aplikowałem do Travelex na stanowisko Kasjera Walutowego. Na spotkaniu rekrutacyjnym obecny Prezes Euronetu zaproponował mi stanowisko Team Leadera.

W 2022 dołączyłem do Espeo Sofware, a rok później przejąłem stery firmy jako Prezes Zarządu. Jako lider i hiring manager pracuję już od blisko 10 lat. W tym czasie zrekrutowałem ponad 30 osób na stanowiska i specjalistyczne i liderskie.

Brałem udział w dziesiątkach procesów rekrutacyjnych i setkach spotkań z kandydatami. Zarówno w dużych, jak i małych firmach oraz tych nastawionych na intensywny rozwój, jak i odwrotnie – na stabilność i optymalizację.

Od 2 lat prowadzę program edukacyjny BizMentor, gdzie regularnie rozmawiam z ludźmi szukającymi pracy czy budującymi swoją pozycję na rynku.

Od wielu lat należę do społeczności C-level, jestem w ciągłym, stałym kontakcie z zarządami, managerami, liderami z innych firm, z którymi regularnie wymieniam się wiedzą i informacją. I to daje mi szerokie, kompleksowe rozumienie rynku.

I dokładnie tym się z Tobą dzielę w kursie. Przepis na sekretny sos, ponad 2h konkretnych informacji od kuchni, których nie znajdziesz nigdzie indziej!
poprzedni artykuł
następny artykuł