BizMentor

Biznes

Sustainability, ESG, CSR – Czym się różnią i co to zrównoważony rozwój?

ESG – Environmental Social Governance, Sustainability – Zrównoważony Rozwój i CSR – Corporate Social Responsibility – Odpowiedzialność Społeczna Biznesu. Jakie są różnice pomiędzy tymi konceptami? Na czym te programy polegają?

Zacznijmy od tego, że każde z trzech pojęć operuje w takim obszarze, gdzie świat biznesu próbuje działać szerzej niż tylko i wyłącznie dla zysku. Chociaż oczywiście celem każdego przedsiębiorstwa jest generowanie zysku dla właściciela czy to osoby prywatnej czy np. funduszu inwestycyjnego. Natomiast firmy wdrażające tego typu programy dostrzegają potrzebę kontrybuowania do lepszego jutra planety, środowiska czy społeczeństwa.

Sustainability - Zrównoważony Rozwój

Najciężej dopatrzeć się różnic pomiędzy frameworkiem zrównoważonego rozwoju, czyli Sustainability, a ESG, czyli Environmental Social Governance. Zacznijmy właśnie od tego miejsca. Mówi się o tym, że sustainability, że zrównoważony rozwój to jest coś co przede wszystkim wpływa na środowisko. I tak rzeczywiście było, od tego się zaczęło. Jednak w 2015r na szczycie ONZ – Organizacji Narodów Zjednoczonych został podpisany dokument, który bardzo jasno wypunktował siedemnaście celów zrównoważonego rozwoju. Przywódcy wolnego świata postanowili, że to są cele, na które ich kraje będą pracować. I w związku z wprowadzeniem tych celów agenda zrównoważonego rozwoju – Sustainability się poszerzyła. Bo mamy już tutaj nie tylko cele, które wpływają stricte na środowisko, ale również te, które sięgają znacznie szerzej.

Celów jest aż siedemnaście i są to:

  1. Koniec z ubóstwem
  2. Zero głodu
  3. Dobre zdrowie i jakość życia
  4. Dobra jakość edukacji
  5. Równość płci
  6. Czysta woda i warunki sanitarne
  7. Czysta i dostępna energia
  8. Wzrost gospodarczy i godna praca
  9. Innowacyjność – przemysł – infrastruktura
  10. Mniej nierówności
  11. Zrównoważone miasta i społeczności
  12. Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja
  13. Działania w dziedzinie klimatu
  14. Życie pod wodą
  15. Życie na lądzie
  16. Pokój – sprawiedliwość i silne instytucje
  17. Partnerstwa na rzecz celów zrównoważonego rozwoju

 

I te cele są dziś również przez biznes realizowane. Oczywiście nie wszystkie na raz, każdy pracuje w swojej branży, w swojej niszy. Czasem zdarza się tak, że organizacja ma na tyle szeroki wpływ, że pracuje w ramach kilku takich celów.

Wracając do różnicy między Sustainability a ESG. W ramach zrównoważonego rozwoju coraz częściej pojawiają się inicjatywy, które mierzą poziom realizacji celu. Czyli to nie jest tylko hasło, to nie jest tylko nasza motywacja do tego, żeby być lepszym, żeby dostarczać wartość dodaną, ale też mierzalny, realny wkład. M.in. po to, żeby wiedzieć jaki mamy postęp w temacie i jak nasze działania mają się do działań innych firm. I właśnie jeszcze do niedawna to była największa różnica Sustainability i ESG, które było bardzo mocno związane właśnie z tematem raportowania i mierzenia wpływu tych działań. Podczas kiedy zrównoważony rozwój to była bardziej nasza motywacja do zmierzania w danym kierunku. Natomiast dzisiaj wraz z dodaniem nowych celów zrównoważonego rozwoju przez ONZ oraz wdrożeniem różnego typu dobrych praktyk i mierników w ramach inicjatywy zrównoważonego rozwoju, coraz bardziej się te dwie inicjatywy ze sobą po prostu równają.

ESG - Environmental Social Governence

Jeżeli chodzi o samo ESG, składa się z trzech filarów.

Pierwszy to kwestie środowiskowe. No i tutaj firma musi sobie odpowiedzieć na takie pytania jak: jaki mamy wpływ na środowisko? Ile emitujemy dwutlenku węgla do atmosfery w naszym pełnym łańcuchu dostaw? Czyli nie tylko w ramach naszej operacji, ale też co robią nasi dostawcy? Co robią nasi klienci z naszymi produktami, usługami? Jak zarządzamy gospodarką odpadów? Czy nasze biura są przyjazne otoczeniu, czyli czy są na przykład budynkami pasywnymi? Czy zarządca naszego biura dba odpowiednio o gospodarkę odpadami? Jak nasi pracownicy dojeżdżają do biur? Czy to jest konieczne, żeby do tych biur dojeżdżali? Czy jesteśmy w stanie zapewnić im dostęp do środków komunikacji, które są napędzane inaczej niż paliwami kopalnymi?

Drugim filarem są kwestie społeczne. Tutaj firma odpowiada sobie na pytanie: jak dbamy o zaangażowanie pracowników, o ich dobrobyt, o ich zdrowie mentalne? Jak prowadzimy w firmie temat równości, temat społeczności LGBT? Jak podchodzimy do tematu równości płac, czy w ogóle kwestii między-płciowych?

Trzeci element to jest ład korporacyjny. No i tutaj firma zastanawia się jak nie dopuścić do korupcji, jaki powinien być skład zarządu. Czy w firmie nie ma jakiejś wewnętrznej polityki, która na przykład uniemożliwiałaby niektórym pracownikom osiągania lepszych wyników albo dostępu do jakichś szans rozwoju własnej kariery. Jak firma podchodzi do tworzenia procedur? Jak tworzy system whistleblowing, o którym więcej przeczytasz tu: o Whistleblowing, czyli rozwiązanie dla ludzi, którzy potrzebują zgłosić nieprawidłowości w firmie, jak na przykład nierówne traktowanie czy mobbing, o którym więcej w tym artykule o Mobbingu. Czy mają taką możliwość, czy mogą to zrobić anonimowo? 

CSR Społeczna Odpowiedzialność Biznesu

Trzecim konceptem jest CSR – Społeczna Odpowiedzialność Biznesu. I jest to również podejście, koncept, inicjatywa, która ma na celu wpływ na otaczający nas świat.  Jednak głównie w kwestii społecznej. Czyli tutaj organizacje w ramach konkretnych projektów dbają o to, aby na przykład zapewnić włączenie jakiejś grupy społecznej, która wcześniej mogła być wykluczona w danym aspekcie. Dbają o to, aby ich pracownicy mogli się rozwijać, być może przebranżowić, jeżeli pojawia się jakiś nowy pion w firmie, w który organizacja inwestuje. Tutaj firmy włączają w swój biznes osoby z niepełnosprawnościami, dbają o to, aby miały one równe możliwości rozwoju z osobami bez tych niepełnosprawności. CSR to są takie bardzo przyziemne inicjatywy, które być może nie są realizowane na skalę ogólnokrajową, europejską, światową. Są realizowane w naszym najbliższym otoczeniu, ale pomagają konkretnym osobom tu i teraz, w bardzo bezpośredni sposób. Więc takie projekty, akcje CSR’owe są super ważne, bo można powiedzieć od ręki odmieniają ludzkie życie.

Dlaczego biznes wdraża Sustainability, ESG czy CSR?

Przede wszystkim ja wierzę w to, że biznesy to nie są bezduszne korporacje i to nie są marki, tylko to są ludzie. I jeżeli w firmie pojawia się taki projekt, to znaczy, że był tam jakiś człowiek, który rzeczywiście chciał coś zmienić. Druga rzecz jest taka, że na świecie jest masa osób, dla których ważne są również inne aspekty poza pieniądzem. Tacy ludzie nie będą chcieli przyjść pracować do firmy, która nie realizuje teo typu programów. Przez to z kolei takie organizacje będą miały utrudnioną realizację swoich założeń komercyjnych, bo zwyczajnie potrzebują pracowników. I to jest kolejny aspekt, który motywuje firmy do przyglądania się tym tematom. Bo ze strony inwestorów, którzy potencjalnie mogą pompować gotówkę, mogą pompować finanse w te organizacje, tematy zrównoważonego rozwoju i ESG stają się coraz ważniejsze. Dlatego że to jest ważne dla ludzi, dlatego że to jest ważne dla ich późniejszych klientów, dla ich pracowników. Zobaczcie jak duże kłopoty w tym temacie mają organizacje, które właśnie z natury mają biznes, który ma negatywny wpływ na środowisko. Tematy paliw kopalnych – te firmy naprawdę dwoją się i troją, żeby jakoś ten negatywny impakt zbalansować.

W dużych organizacjach powstają całe zespoły zrównoważonego rozwoju, które zajmują się tylko tym tematem. Które dbają o to, aby każdy albo większa część projektów, które są w firmie realizowane, rzeczywiście któryś z celów na przykład zrównoważonego rozwoju realizował. A co więcej, powstają już specjalne rankingi firm, które pokazują właśnie jaki jest realny wpływ tej organizacji na środowisko, otoczenie. Firmy same z siebie też bardzo często po prostu zapisują się do takich inicjatyw. Otwierają księgi przed audytorami, pokazują w jaki sposób wygląda cały ich łańcuch dostaw i wszystkie inne aspekty biznesu, które tutaj mają znaczenie. Wtedy narażają się na porównanie z innymi firmami, no ale mają też dodatkową motywację do działania. I nie boją się tego, bo wiedzą, że zmierzają w dobrym kierunku.

Obejrzyj film:

About Przemysław Koper
Avatar photo

Przemysław Koper

W 2014 aplikowałem do Travelex na stanowisko Kasjera Walutowego. Na spotkaniu rekrutacyjnym obecny Prezes Euronetu zaproponował mi stanowisko Team Leadera.

W 2022 dołączyłem do Espeo Sofware, a rok później przejąłem stery firmy jako Prezes Zarządu. Jako lider i hiring manager pracuję już od blisko 10 lat. W tym czasie zrekrutowałem ponad 30 osób na stanowiska i specjalistyczne i liderskie.

Brałem udział w dziesiątkach procesów rekrutacyjnych i setkach spotkań z kandydatami. Zarówno w dużych, jak i małych firmach oraz tych nastawionych na intensywny rozwój, jak i odwrotnie – na stabilność i optymalizację.

Od 2 lat prowadzę program edukacyjny BizMentor, gdzie regularnie rozmawiam z ludźmi szukającymi pracy czy budującymi swoją pozycję na rynku.

Od wielu lat należę do społeczności C-level, jestem w ciągłym, stałym kontakcie z zarządami, managerami, liderami z innych firm, z którymi regularnie wymieniam się wiedzą i informacją. I to daje mi szerokie, kompleksowe rozumienie rynku.

I dokładnie tym się z Tobą dzielę w kursie. Przepis na sekretny sos, ponad 2h konkretnych informacji od kuchni, których nie znajdziesz nigdzie indziej!
poprzedni artykuł
następny artykuł