BizMentor

Stakeholder – kim jest i jak wpływa na działanie firmy?

Stakeholder, czyli po polsku interesariusz, to kluczowa postać w każdej firmie, organizacji czy projekcie biznesowym. To osoba lub grupa osób, która oczekuje określonych rezultatów od danej organizacji i zależy im na jej sukcesie. Interesariuszy możemy podzielić na wewnętrznych, czyli pracowników, liderów, zarząd, właścicieli, inwestorów, oraz zewnętrznych, czyli klientów, partnerów, wierzycieli. W kontekście projektów interesariuszami mogą być na przykład liderzy zespołu lub dyrektorzy działów.

Jaka jest rola interesariusza?

Zależy to od jego potrzeb i celów. Interesariusze wewnętrzni zazwyczaj chcą zyskać na sukcesie firmy, osiągnąć swoje cele i zwiększyć wartość swoich inwestycji. Interesariusze zewnętrzni natomiast skupiają się na jakości produktów lub usług danej organizacji, jej wizerunku i reputacji.

Na potrzeby tego artykułu ważne jest to, że mamy zewnętrznego dostawcę. Daje on nam gotowe elementy do budowy fundamentu, na którym później możemy osadzać naszą aplikację czy nasz budynek. Alternatywą dla tego rozwiązania jest on premise, czyli ta ścieżka, w której decydujemy się samemu stworzyć fundament i zajmować się jego utrzymaniem. Czyli jak to się w świecie IT zwykło mawiać, trzymamy to rozwiązanie u siebie na serwerze w piwnicy.

Jak zagwarantować satysfakcję interesariuszy w 4 krokach?

Podczas realizacji każdego projektu ważne jest dbanie o to, aby interesariusz był zadowolony, a projekt spełniał jego oczekiwania. Istnieją cztery podstawowe elementy zarządzania relacją z interesariuszami, które należy wziąć pod uwagę:

  1. Pierwszym krokiem jest identyfikacja interesariuszy, czyli zrozumienie, kto jest odbiorcą naszych usług i czego oczekuje. 
  2. Następnie, w drugim kroku, należy przeprowadzić analizę naszych interesariuszy, aby zrozumieć, na jakim etapie procesu dostarczania danego projektu występują i jakie są ich potrzeby. 
  3. Przypisanie wagi każdemu z interesariuszy, aby wiedzieć, którzy z nich są kluczowi dla naszych usług i projektów.
  4. Ostatnim krokiem jest zbudowanie relacji z naszymi interesariuszami poprzez zaangażowanie ich w projekt. Warto tę relację pielęgnować, aby interesariusze rozumieli, co dzieje się w projekcie, jakie są etapy jego realizacji oraz ewentualne problemy i opóźnienia. Dzięki temu nasz interesariusz będzie zadowolony, a my zbudujemy pozytywny wizerunek naszej firmy.

Specjaliści zajmujący się tym obszarem to Backend Developerzy czy Backend Inżynierowie. Będą obsługiwać takie technologie, języki programowania jak Java Script, w ostatnim czasie bardzo bardzo popularny, jak JAVA, jak Ruby, jak C#, jak Go Lang, jak Python. Oczywiście jest ich znacznie więcej.

Stakeholder, a Shareholder

W biznesie istnieje jeszcze jedna rola, która brzmi dość podobnie, a mianowicie Shareholder. Często te dwie role, czyli  Stakeholder i Shareholder, bywają mylone, dlatego warto wiedzieć, czym się różnią. Shareholder to udziałowiec, czyli osoba, która posiada co najmniej jedną akcję spółki lub przedsiębiorstwa. Jest to swojego rodzaju współwłaściciel, dla którego ważne są wyniki finansowe przedsiębiorstwa, ponieważ mają wpływ na jego zyski. Z drugiej strony, Stakeholder to osoba zainteresowana wynikami projektu, procesu, zespołu czy całej organizacji. Każdy Shareholder jest zatem również Stakeholderem, ponieważ interesuje go wynik organizacji, jednak nie każdy Stakeholder jest Shareholder’em. Nie każda osoba zainteresowana pracą danego zespołu, procesu czy projektu będzie udziałowcem spółki.

Obejrzyj film:

About Przemysław Koper
Avatar photo

Przemysław Koper

W 2014 aplikowałem do Travelex na stanowisko Kasjera Walutowego. Na spotkaniu rekrutacyjnym obecny Prezes Euronetu zaproponował mi stanowisko Team Leadera.

W 2022 dołączyłem do Espeo Sofware, a rok później przejąłem stery firmy jako Prezes Zarządu. Jako lider i hiring manager pracuję już od blisko 10 lat. W tym czasie zrekrutowałem ponad 30 osób na stanowiska i specjalistyczne i liderskie.

Brałem udział w dziesiątkach procesów rekrutacyjnych i setkach spotkań z kandydatami. Zarówno w dużych, jak i małych firmach oraz tych nastawionych na intensywny rozwój, jak i odwrotnie – na stabilność i optymalizację.

Od 2 lat prowadzę program edukacyjny BizMentor, gdzie regularnie rozmawiam z ludźmi szukającymi pracy czy budującymi swoją pozycję na rynku.

Od wielu lat należę do społeczności C-level, jestem w ciągłym, stałym kontakcie z zarządami, managerami, liderami z innych firm, z którymi regularnie wymieniam się wiedzą i informacją. I to daje mi szerokie, kompleksowe rozumienie rynku.

I dokładnie tym się z Tobą dzielę w kursie. Przepis na sekretny sos, ponad 2h konkretnych informacji od kuchni, których nie znajdziesz nigdzie indziej!
poprzedni artykuł
następny artykuł