BizMentor

IT

Co to Minimum Viable Product? Jak dobrze zaprojektować MVP?

Czy słyszałeś kiedyś o MVP? Pewnie wielu z nas spotkało się kiedyś z tym skrótem, często jednak nie mamy pojęcia, co faktycznie oznacza. Minimum Viable Product, określenie, które występuje zarówno w świecie startupów,  jak i dużych organizacji/korporacji, czyli wszędzie tam, gdzie pojawia się pomysł na nowy biznes czy nową linię biznesową.

Czym jest MVP?

MVP — Minimum Viable Product pojawia się wszędzie tam, gdzie występuje potrzeba zweryfikowania pomysłu biznesowego i otrzymania feedbacku z rynku. Dlatego też MVP występuje przede wszystkim w ofercie software house’ów. 

Dzięki odpowiedniemu MVP możemy przetestować swoją koncepcję z użytkownikami i dzięki natychmiastowym informacjom zwrotnym rozwijać produkt, który ich zachwyci. Czym jest właściwie MVP?

“Minimum Viable Product to taka wersja nowego produktu, która pozwala zespołowi zebrać maksymalną ilość potwierdzonej wiedzy o klientach przy najmniejszym wysiłku”.
Eric Ries

Do czego służy MVP?

  1. Otrzymania szybkiego feedbacku z rynku. Bez dużych inwestycji pozwala sprawdzić  podstawowe założenia produktu. Dzięki temu unikamy sytuacji, w której przepalamy dużą część budżetu już na starcie.

  2. Zbadania niszy rynkowej. W sytuacji, gdy produkt opiera się o wybraną niszę, chcemy zbadać, jak jest ona duża. Dzięki MVP będziemy mogli określić czy w ogóle jest rynek na tego typu koncept, tego typu rozwiązanie. 

  3. Jak najszybszego wejścia na rynek. Zbadaliśmy już, że rynek istnieje i chcemy być firmą, która jako pierwsza zajęła pozycję w danym obszarze rynkowym. Taka sytuacja powtarza się wielokrotnie, że firma, która pierwsza wejdzie na rynek i zapisze się w sercach użytkowników, po prostu już tam zostanie, nawet jeśli konkurencja z czasem stworzy lepsze rozwiązania.

Jakie są zalety MVP

1. Wysoki zwrot z inwestycji (ROI) przy niskim ryzyku

Tworząc MVP, uzyskujemy bardzo szybki feedback z rynku, przy minimalnej inwestycji i małym ryzyku. Mądrzej jest dowiedzieć się czego dokładnie oczekują klienci, zanim podarujemy im dopracowany i gotowy produkt.

2. Poznanie użytkowników na bardzo wczesnym etapie

Pokazanie pierwszej wersji produktu użytkownikom i otrzymanie feedbacku pozwala poznać ich potrzeby, a także zbudować produkt/usługę, jakiej naprawdę potrzebują.

Zalety znajomości użytkowników produktu na początkowym etapie:

  • Błyskawiczny feedback na temat funkcjonalności, czy ogólnie zamysłu produktu
  • Łatwiej będzie nam zdefiniować kampanię marketingową lub proces sprzedaży
  • Łatwiejsze jest skalowanie produktu, gdy znamy grupę docelową

3. Ogranicza inwestycję budżetu i czasu poświęconego na rozwój produktu

Weryfikacja pomysłu wśród rynku, użytkowników pozwala na sensowniejsze dysponowanie budżetem. Nie ma sensu w budowaniu zespołu, tworzeniu strategii marketingowej, procesu sprzedaży, zanim otrzymamy feedback od użytkowników. 

4. Znalezienie ‘early adopterów’

Zanim produkt stanie się ogólnodostępny, warto wiedzieć kim są ‘early adopterzy’ – pierwsi użytkownicy produktu, inaczej zwani trendsetterami. Rozpoznanie kim są pierwsi użytkownicy, ułatwi zdefiniowanie kampanii marketingowej zachęcającej do korzystania z produktu przez jeszcze szerszą grupę odbiorców, by na kolejnych etapach weryfikować założenia produktu i potrzeby użytkowników.

Jak stworzyć MVP?

  1. W pierwszej kolejności musimy się upewnić, czy tego typu rozwiązanie jest spójne z generalną strategią firmy. Przykładowo, jeśli jesteśmy organizacją z portfolio z usługami w obszarze zrównoważonego rozwoju, wszelkie MVP powiązane z wydobyciem ropy naftowej nie będzie zbieżne ze strategią naszej organizacji.
  2. Następnie należy zdecydować, które funkcjonalności są najbardziej krytyczne na wstępnym etapie powstawania MVP. Budżet na pierwszą iterację produktu będzie bardzo ograniczony. Ważne jest pytanie: które z funkcjonalności odpowiedzą nam na pytanie, czy produkt ma potencjał rynkowy. Jak to zrobić?

    Możemy:

    • przeprowadzić ankietę wśród użytkowników
    • przeanalizować rynek i konkurencję
    • zastanowić się jak szybko jesteśmy w stanie dostarczać kolejne iteracje produktu oraz zdecydować, jaka będzie kolejność dodawania funkcjonalności, biorąc pod uwagę czas, jaki jest potrzebny na ich development
    • zastanowić na prioretyzowaniem funkcjonalności biorąc pod uwagę aspekt kosztowy. Przykładowo, czy funkcjonalność, która wydaje się nam krytyczna, jest warta tego, żeby zainwestować w nią większą część naszego budżetu. 
    • narysować roadmapę, czyli plan na to, co po kolei w ramach developmentu produktu będzie się działo. Kiedy możemy spodziewać się kolejnych iteracji, kiedy możemy spodziewać się kolejnych funkcjonalności, które w naszym produkcie się znajdą. 

Obejrzyj film:

About Przemysław Koper
Avatar photo

Przemysław Koper

W 2014 aplikowałem do Travelex na stanowisko Kasjera Walutowego. Na spotkaniu rekrutacyjnym obecny Prezes Euronetu zaproponował mi stanowisko Team Leadera.

W 2022 dołączyłem do Espeo Sofware, a rok później przejąłem stery firmy jako Prezes Zarządu. Jako lider i hiring manager pracuję już od blisko 10 lat. W tym czasie zrekrutowałem ponad 30 osób na stanowiska i specjalistyczne i liderskie.

Brałem udział w dziesiątkach procesów rekrutacyjnych i setkach spotkań z kandydatami. Zarówno w dużych, jak i małych firmach oraz tych nastawionych na intensywny rozwój, jak i odwrotnie – na stabilność i optymalizację.

Od 2 lat prowadzę program edukacyjny BizMentor, gdzie regularnie rozmawiam z ludźmi szukającymi pracy czy budującymi swoją pozycję na rynku.

Od wielu lat należę do społeczności C-level, jestem w ciągłym, stałym kontakcie z zarządami, managerami, liderami z innych firm, z którymi regularnie wymieniam się wiedzą i informacją. I to daje mi szerokie, kompleksowe rozumienie rynku.

I dokładnie tym się z Tobą dzielę w kursie. Przepis na sekretny sos, ponad 2h konkretnych informacji od kuchni, których nie znajdziesz nigdzie indziej!
poprzedni artykuł
następny artykuł