Czy słyszałeś kiedyś o MVP? Pewnie wielu z nas spotkało się kiedyś z tym skrótem, często jednak nie mamy pojęcia, co faktycznie oznacza. Minimum Viable Product, określenie, które występuje zarówno w świecie startupów, jak i dużych organizacji/korporacji, czyli wszędzie tam, gdzie pojawia się pomysł na nowy biznes czy nową linię biznesową.
Spis treści
ToggleCzym jest MVP?
MVP — Minimum Viable Product pojawia się wszędzie tam, gdzie występuje potrzeba zweryfikowania pomysłu biznesowego i otrzymania feedbacku z rynku. Dlatego też MVP występuje przede wszystkim w ofercie software house’ów.
Dzięki odpowiedniemu MVP możemy przetestować swoją koncepcję z użytkownikami i dzięki natychmiastowym informacjom zwrotnym rozwijać produkt, który ich zachwyci. Czym jest właściwie MVP?
Do czego służy MVP?
- Otrzymania szybkiego feedbacku z rynku. Bez dużych inwestycji pozwala sprawdzić podstawowe założenia produktu. Dzięki temu unikamy sytuacji, w której przepalamy dużą część budżetu już na starcie.
- Zbadania niszy rynkowej. W sytuacji, gdy produkt opiera się o wybraną niszę, chcemy zbadać, jak jest ona duża. Dzięki MVP będziemy mogli określić czy w ogóle jest rynek na tego typu koncept, tego typu rozwiązanie.
- Jak najszybszego wejścia na rynek. Zbadaliśmy już, że rynek istnieje i chcemy być firmą, która jako pierwsza zajęła pozycję w danym obszarze rynkowym. Taka sytuacja powtarza się wielokrotnie, że firma, która pierwsza wejdzie na rynek i zapisze się w sercach użytkowników, po prostu już tam zostanie, nawet jeśli konkurencja z czasem stworzy lepsze rozwiązania.
Jakie są zalety MVP
1. Wysoki zwrot z inwestycji (ROI) przy niskim ryzyku
Tworząc MVP, uzyskujemy bardzo szybki feedback z rynku, przy minimalnej inwestycji i małym ryzyku. Mądrzej jest dowiedzieć się czego dokładnie oczekują klienci, zanim podarujemy im dopracowany i gotowy produkt.
2. Poznanie użytkowników na bardzo wczesnym etapie
Pokazanie pierwszej wersji produktu użytkownikom i otrzymanie feedbacku pozwala poznać ich potrzeby, a także zbudować produkt/usługę, jakiej naprawdę potrzebują.
Zalety znajomości użytkowników produktu na początkowym etapie:
- Błyskawiczny feedback na temat funkcjonalności, czy ogólnie zamysłu produktu
- Łatwiej będzie nam zdefiniować kampanię marketingową lub proces sprzedaży
- Łatwiejsze jest skalowanie produktu, gdy znamy grupę docelową
3. Ogranicza inwestycję budżetu i czasu poświęconego na rozwój produktu
Weryfikacja pomysłu wśród rynku, użytkowników pozwala na sensowniejsze dysponowanie budżetem. Nie ma sensu w budowaniu zespołu, tworzeniu strategii marketingowej, procesu sprzedaży, zanim otrzymamy feedback od użytkowników.
4. Znalezienie ‘early adopterów’
Zanim produkt stanie się ogólnodostępny, warto wiedzieć kim są ‘early adopterzy’ – pierwsi użytkownicy produktu, inaczej zwani trendsetterami. Rozpoznanie kim są pierwsi użytkownicy, ułatwi zdefiniowanie kampanii marketingowej zachęcającej do korzystania z produktu przez jeszcze szerszą grupę odbiorców, by na kolejnych etapach weryfikować założenia produktu i potrzeby użytkowników.
Jak stworzyć MVP?
- W pierwszej kolejności musimy się upewnić, czy tego typu rozwiązanie jest spójne z generalną strategią firmy. Przykładowo, jeśli jesteśmy organizacją z portfolio z usługami w obszarze zrównoważonego rozwoju, wszelkie MVP powiązane z wydobyciem ropy naftowej nie będzie zbieżne ze strategią naszej organizacji.
- Następnie należy zdecydować, które funkcjonalności są najbardziej krytyczne na wstępnym etapie powstawania MVP. Budżet na pierwszą iterację produktu będzie bardzo ograniczony. Ważne jest pytanie: które z funkcjonalności odpowiedzą nam na pytanie, czy produkt ma potencjał rynkowy. Jak to zrobić?
Możemy:
- przeprowadzić ankietę wśród użytkowników
- przeanalizować rynek i konkurencję
- zastanowić się jak szybko jesteśmy w stanie dostarczać kolejne iteracje produktu oraz zdecydować, jaka będzie kolejność dodawania funkcjonalności, biorąc pod uwagę czas, jaki jest potrzebny na ich development
- zastanowić na prioretyzowaniem funkcjonalności biorąc pod uwagę aspekt kosztowy. Przykładowo, czy funkcjonalność, która wydaje się nam krytyczna, jest warta tego, żeby zainwestować w nią większą część naszego budżetu.
- narysować roadmapę, czyli plan na to, co po kolei w ramach developmentu produktu będzie się działo. Kiedy możemy spodziewać się kolejnych iteracji, kiedy możemy spodziewać się kolejnych funkcjonalności, które w naszym produkcie się znajdą.
Obejrzyj film: