BizMentor

Networking jest konceptem bardzo starym. Żyjemy w społeczeństwie, z reguły funkcjonujemy w jakichś grupach. Środowisko biznesu jest uwypukleniem tego zjawiska, dlatego że nie da się robić biznesu samemu. W tym artykule przeczytasz o relacjach, o potrzebie rozbudowywania sieci kontaktów i jak rynek na tę potrzebę odpowiada. Będzie o networkingu, speed datingu i o matchmakingu.

Czy relacje w biznesie są ważne?

Zacznijmy więc od tego, po co w ogóle poświęcać czas na budowanie relacji? Pamiętajmy o tym, że za każdym biznesem stoją ludzie. Nie procesy, nie organizacje, nie korporacje, nie roboty, tylko właśnie ludzie. I w realiach biznesowych bardzo często będzie tak, że to jak dobrze mamy rozbudowaną swoją sieć kontaktów, jak mocne relacje zbudowane z odpowiednimi osobami, to będzie determinowało jak skuteczni jesteśmy w dostarczaniu swojej pracy. I to może być wewnątrz organizacji, czyli dotyczyć współpracy między poszczególnymi działami, zespołami, ale też na zewnątrz i dotyczyć naszych relacji z dostawcami, klientami, z naszymi partnerami.

Co to jest Networking?

Zacznijmy więc od pojęcia najszerszego, czyli networkingu. Czym w zasadzie jest networking? Można powiedzieć, że to taka próba wyjścia poza naszą obecną bańkę, poza naszą standardową strefę kontaktów, wpływów. Chęć poznania osób spoza tej naszej standardowej, codziennej strefy. Po co? Zwykle w świecie biznesu odbywa się to tak, że spotykamy się, opowiadamy sobie o tym czego jedna osoba i druga potrzebuje, czego szuka, co może zaoferować, co może dostarczyć. I później, w bliższej lub dalszej przyszłości, pojawia się po którejś z tych stron potrzeba biznesowa. I potencjalnie tę potrzebę może ta druga osoba zaspokoić. Czasem to może być tak, że zadzwoni do nas ktoś po trzech miesiącach od takiego spotkania, czasem może być tak, że my zadzwonimy do kogoś po dwóch latach. Ale zwykle wygląda to tak, że jak potrzeba się pojawia, nam zapala się taka lampka, że “hej, przecież na tym evencie 1,5 roku temu w Berlinie poznałem taką Anię i ta Ania opowiadała, że robi to i tamto”, a my teraz tego właśnie potrzebujemy. Czyli tak naprawdę obie strony kupują sobie w ten sposób takim działaniem networkingowym, potencjał na to, że coś razem w przyszłości będą mogły zrobić. Bardzo często też w ten sposób nawiązane relacje, przekuwają się w bliższe. W dalszej przyszłości tworzą się z tego fajne, koleżeńskie znajomości, a czasem też przyjaźnie.

Co to jest Matchmaking w biznesie?

No i jeżeli na rynku istnieje potrzeba networkingu, to rynek oczywiście na nią odpowiada i próbuje ją animować. Czyli organizować różnego typu inicjatywy, które będą wspierać działania networkingowe. Jak taka animacja się objawia? Najczęściej na różnego typu wydarzeniach tj. targi czy konferencje, organizator szykuje dodatkową inicjatywę networkingową, w ramach której właśnie możemy się spotykać z ludźmi, którzy potencjalnie są do nas dobrze dopasowani. To może specjalna, dosłownie fizyczna przestrzeń, w której przedsiębiorcy, ludzie ze świata biznesu mogą siąść, poznać się, porozmawiać. Jednak coraz częściej jest to też wspierane rozwiązaniami cyfrowymi. Czyli jest przed wydarzeniem dostępna aplikacja (webowa czy mobilna), w której możemy sobie założyć profil. Działa to tak trochę jak medium społecznościowe, gdzie możemy przeglądać profile innych użytkowników. Bardzo często nasze doświadczenia czy zainteresowania są otagowane, czyli możemy od razu sprawdzić czego szuka ta druga osoba. Możemy sprawdzić z jakiej jest branży, czym się zajmuje. Przefiltrować takie profile i wybrać te, które potencjalnie dla nas są najciekawsze, a dalej zaproponować spotkanie na wydarzeniu, jednak zaproszenie wysyłając znacznie wcześniej. Jeśli nasza propozycja spotyka się z pozytywnym odzewem po drugiej stronie, to wtedy też taka platforma często daje nam możliwość wyboru konkretnych slotów czasowych. Możemy oczywiście te spotkania później łatwo przesuwać. Otrzymujemy też stolik, przy którym się spotykamy. Po prostu są to fizycznie rozstawione stoły na wydarzeniu z numerkami i wiemy, że o jedenastej mamy się z Markiem spotkać przy stoliku nr dwadzieścia dwa. Dzięki temu nie musimy do siebie dzwonić w trakcie wydarzenia i próbować się odnaleźć na hali targowej. Mamy konkretne umówione miejsce i czas spotkania.

Co to jest Speed Dating w biznesie?

Co to jest w takim razie Speed Dating? Szybkie randki biznesowe, czyli nie znamy się jeszcze. Wiemy, że potencjalnie możemy być dla siebie ciekawymi partnerami do rozmów, no i siadamy na pięć, dziesięć, piętnaście minut (zależy od eventu) i opowiadamy. Najpierw jedna osoba czym się zajmuje, czego szuka. Później druga. I w ten sposób można bardzo szybko, łatwo zweryfikować czy jest jakiś potencjał na to, że coś możemy razem w przyszłości zrobić. Wymieniamy się kontaktami i w razie czego możemy zawsze do siebie wrócić. Kończy się nasze spotkanie, przechodzimy do kolejnego stolika, spotykamy kolejną osobę i znowu wymieniamy się informacjami i kontaktami. Networking jest w takim razie pojęciem szerokim, potrzebą nawiązywania kontaktów. Speed Dating jest konkretną formułą odpowiadającą na tę potrzebę.

Matchmaking vs Speed Dating

Czyli w zasadzie można by to tak podzielić, że matchmaking to jest to, co się dzieje wcześniej, czyli próba dopasowania rozmówców. Speed dating to jest formuła, która dzieje się już na miejscu – szybkie randki biznesowe, krótkie spotkania. Jednak organizatorzy różnych wydarzeń w różny sposób nazywają te inicjatywy. Na niektórych eventach cały koncept będzie się nazywał Networking Sessions, na innych Speed Dating, a na jeszcze innych Matchmaking.

Matchmaking w praktyce

W praktyce taki cyfrowy system do umawiania spotkań na evencie, pojawia się bardzo, bardzo blisko przed samym wydarzeniem. Organizatorzy po prostu czekają do ostatniej chwili. Prawdopodobnie ulegają wtedy naciskom uczestników, którzy po prostu domagają się takiego rozwiązania. Dlatego jeżeli wybieracie się na jakiś event, to prawdopodobnie na miesiąc przed nim coś takiego jeszcze nie będzie dostępne. Więc tak w zasadzie dopiero na ostatnią chwilę możemy poszukać możliwości umówienia spotkań, networkowania. 

Mimo tego fajnie, że taka opcja w ogóle jest. Dlaczego? Wyobraź sobie, że chcesz wybrać się na wydarzenie i poznać nowych ludzi. Chodzisz po hali, po takim obiekcie i próbujesz znaleźć kogoś do rozmów. Często takie rozmowy się okazują nietrafione. Zagadujesz, wymieniacie pierwsze zdania, wychodzi na to, że jesteście z innych światów. A kiedy to jest zorganizowane, kiedy możesz wcześniej przefiltrować uczestników. Oni deklarują w aplikacji czego szukają. Po prostu dużo łatwiej można się zmatch’ować i spotkać w ramach wydarzenia. Szczególnie istotne to jest dla osób, które pracują w biznesie. Jeśli interesuje Cię jakie role w biznesie występują, wszystko opisałem w artykule Czym zajmuje się KAM, BDM, SDR, AE, czyli wyjaśnienie stanowisk biznesowych.

Co to Enterprise Europe Network?

Na większych eventach w Europie często można zobaczyć flagi organizacji Enterprise Europe Network. To jest organizacja publiczna, która ma za zadanie oferować wsparcie networkingowe dla małych i średnich przedsiębiorstw, dla MŚP. Czyli mają matchować organizacje, które potencjalnie mogłyby ze sobą współpracować. Napędzać współpracę wewnątrz-europejską. I oni bardzo często ze swoim konceptem, oferują pełne rozwiązanie. Czyli właśnie aplikację plus fizycznie zorganizowaną przestrzeń na miejscu. Czyli nawet jak jesteśmy na wydarzeniu X, to i tak w ramach tego wydarzenia zobaczymy często wyspy stołów czy standów zorganizowane przez Enterprise Europe Network. Poza tym oni również zajmują się wsparciem w wejściu na nowy rynek, w kwestiach prawnych. Oferują też wsparcie przy pozyskiwaniu grantów z Unii Europejskiej. Bardzo fajna organizacja i mocno aktywna. Widać ją na wielu wielu wydarzeniach.

Czy warto poświęcać czas na Networking?

A tak w ogóle to networking jest super. Jeżeli masz tylko możliwość wziąć udział w jakimś evencie i organizator dostarcza rozwiązanie typu speed dating, matchmaking, zrób to! Weź w tym udział. Na początku to może się wydawać onieśmielające, ale bardzo szybko polubisz tę formułę. Nawiążesz wartościowe relacje, poznasz super ludzi. Ja z każdego takiego eventu wracam z fajnymi, koleżeńskimi kontaktami, które potem rozwijają się nierzadko w coś konkretnego, namacalnego dla obu stron. Więc bardzo Ci networking polecam.

To jest też to miejsce, w którym pomagasz swojemu szczęściu. Niektórzy mówią “on to ma farta w życiu”. No właśnie nie do końca, bo właśnie to jest to pomaganie swojemu szczęściu. Nawiązujesz kontakty, które później okazują się wartościowe nie tylko na poziomie personalnym, koleżeńskim, ale też biznesowym. 

Obejrzyj film:

About Przemysław Koper
Avatar photo

Przemysław Koper

W 2014 aplikowałem do Travelex na stanowisko Kasjera Walutowego. Na spotkaniu rekrutacyjnym obecny Prezes Euronetu zaproponował mi stanowisko Team Leadera.

W 2022 dołączyłem do Espeo Sofware, a rok później przejąłem stery firmy jako Prezes Zarządu. Jako lider i hiring manager pracuję już od blisko 10 lat. W tym czasie zrekrutowałem ponad 30 osób na stanowiska i specjalistyczne i liderskie.

Brałem udział w dziesiątkach procesów rekrutacyjnych i setkach spotkań z kandydatami. Zarówno w dużych, jak i małych firmach oraz tych nastawionych na intensywny rozwój, jak i odwrotnie – na stabilność i optymalizację.

Od 2 lat prowadzę program edukacyjny BizMentor, gdzie regularnie rozmawiam z ludźmi szukającymi pracy czy budującymi swoją pozycję na rynku.

Od wielu lat należę do społeczności C-level, jestem w ciągłym, stałym kontakcie z zarządami, managerami, liderami z innych firm, z którymi regularnie wymieniam się wiedzą i informacją. I to daje mi szerokie, kompleksowe rozumienie rynku.

I dokładnie tym się z Tobą dzielę w kursie. Przepis na sekretny sos, ponad 2h konkretnych informacji od kuchni, których nie znajdziesz nigdzie indziej!
poprzedni artykuł
następny artykuł