BizMentor

Discovery Workshop to warsztat, który często w Software House’ach nazywany jest produktem. Dlaczego produktem? Dlatego, że ma z góry określoną cenę. Jego forma praktycznie się nie zmienia, natomiast Discovery Workshop występuje wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z jakimś nowym produktem, nowym rozwiązaniem, z otwarciem jakiegoś nowego systemu, nowej linii biznesowej. Discovery Workshop występować będzie zarówno w startupach, jak i dużych organizacjach. 

Czym jest Discovery Workshop? Jakie ma etapy? Na co zwrócić uwagę w trakcie trwania warsztatu i po co w ogóle go wykonywać?

Czym jest Discovery Workshop?

Niezależnie od tego, czy budujesz nowy produkt, system, rozwiązanie usłyszysz od projektanta produktu „Musimy zrobić Discovery Workshop”.

Discovery Workshop jest dźwignią do lepszego zrozumienia produktu i skupia się na współpracy między zespołami w celu zebrania informacji potrzebnych do rozpoczęcia projektu. Taki warsztat skupia się na całościowym spojrzeniu na projekt i zapewnia uwzględnienie wszystkich pytań dotyczących celów biznesowych, user experience, kreatywności i kwestii technicznych. W efekcie owocem Discovery Workshopu jest zebranie wymagań funkcjonalnych, zrozumienie, które funkcjonalności są krytyczne dla naszych odbiorców, które mogą z kolei poczekać i być rozwijane na dalszym etapie pracy nad produktem.

W dalszym etapie, po określeniu wszystkich niezbędnych elementów produktu, systemu, rozwiązania, pojawia się MVP — Minimum Viable Product. MVP więc najczęściej jest produktem, efektem tego, co powstało na bazie ustaleń po Discovery Workshopie.

Gdzie Discovery Workshop występuje?

Discovery Workshop wystąpi w Software Housie, który kompleksowo dostarcza jakieś rozwiązanie na zamówienie klienta.

Etapy Discovery Workshopu

1. Ustalenie co powinno być efektem warsztatu

Czyli co chcemy z niego uzyskać? Pożądany efekt będzie różnił się dla startupu, który wchodzi na rynek z kompletnie świeżym pomysłem i próbuje wykreować potrzebę wśród przyszłych użytkowników. Inny efekt będzie oczekiwany przez dużą organizację/korporację wdrażającą rozwiązanie, które ma usprawnić jakąś część wewnętrznych operacji.

2. Ustalenie kto powinien wziąć udział w warsztacie

Zazwyczaj w Discovery Workshopach biorą udział: koordynator spotkania (facylitator), UI/UX Designer, osoby z developmentu (np. Software Engineer), Product Owner, Product Manager oraz Stakeholderzy (dowiedz się: Kim jest Stakeholder? – link). Stakeholder w kontekście Discovery Workshopu to może być przykładowo: Founder Startupu, czy Dyrektor jakiejś linii biznesowej w korporacji. Dodatkowo bardzo ważne jest, żeby w warsztacie wziął też udział ktoś, kto pasuje profilem do przyszłej grupy użytkowników.

3. Narysowanie wizji produktu – Product Vision Board

Na tym etapie wykorzystuje się Product Vision Board. Product Vision Board to narzędzie służące do określenia wizji produktu przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb, problemów użytkowników końcowych. Zbudowanie solidnej tablicy umożliwia zespołom produktowym szybkie i pewne posuwanie się naprzód z jasnymi celami i zadaniami. Wizja produktu stanowi podstawę planu i strategii produktu. Tutaj następuje kompleksowe przejście przez cały produkt, po to, żeby każdy członek zespołu, każdy uczestnik warsztatu mógł spojrzeć kompleksowo na rozwiązanie, nad którym pracujemy. Już na takim wysokopoziomowym etapie mogą się pojawić pierwsze komentarze. 

4. Elevator Pitch

Ten etap polega na poszukiwaniu właściwego wyrażenia, zdania,  które w pełni zdefiniuje to, czym produkt będzie. Chodzi o znalezienie określenia, które pozwoli nam łatwo o produkcie opowiedzieć.

5. Narysowanie person użytkowników

Persony to fikcyjne postacie, które powinny być wymyślone na podstawie researchu, aby reprezentować różne typy użytkowników, którzy mogą korzystać z produktu. Jeśli nie mamy szczegółowego researchu, możemy wykorzystać informacje zebrane podczas Elevator Pitch i Product Vision Board, żeby poczynić wstępne założenia.

Wyobrażamy sobie, w jakim wieku są te osoby, jakie problemy je dotykają, z jakich grup społecznych się wywodzą. Próbujemy jak najlepiej zrozumieć, kto będzie korzystał z produktu po to, żeby w kolejnym kroku zbudować Value Proposition Canvas. 

6. Value Proposition Canvas 

Value Proposition Canvas jest zestawieniem, gdzie z jednej strony mamy profil klienta: jego potrzeby, wyzwania i korzyści. Po drugiej stronie znajdują się odpowiedzi na te wyzwania, problemy, które nasze rozwiązanie będzie adresować. 

7. Narysowanie Customer Journey

Gdy mamy już zarysowaną strategię, cel, narysowane persony, kompleksowo rozrysowany zakres naszego rozwiązania, funkcjonalności, wypunktowane jakie problemy oraz to, w jaki sposób nasze rozwiązanie adresuje, przychodzi czas na narysowanie podróży klienta. Podróż klienta — Customer Journey, będzie specyficzna dla każdej persony, którą sobie nakreśliliśmy. Przykładowo, odbiorca X może w ten sposób wchodzić w interakcję z naszym rozwiązaniem, a Y w zupełnie inny. Celem uruchomienia działania Customer Journey jest wizualizacja, w jaki sposób klient wchodzi w interakcję z produktem, poprzez mapowanie działań, które podejmuje, aby osiągnąć swój cel. Taką ścieżkę musimy narysować dla każdej z naszych person. 

8. Wyznaczanie priorytetów

Na tym etapie musimy zdecydować, które z funkcjonalności powinniśmy wyprodukować najpierw — bo są krytyczne, żeby jak najszybciej zebrać ten solidny feedback od przyszłych użytkowników. Ważne jest, aby podejmować decyzje dotyczące funkcji, które zapewniają największą wartość w stosunkowo krótkim czasie. Pamiętajmy, że w pierwszej iteracji produktu budżet będzie mocno ograniczony. 

9. Podsumowanie warsztatu

W tym momencie powinno być jasne, dlaczego tworzymy produkt, dla kogo go tworzymy i jaki jest ogólny zakres funkcji. Ostatnią rzeczą, która powinna zostać omówiona podczas warsztatów, jest sposób, w jaki Twój zespół będzie ze sobą współpracował.

Celem tej ostatniej części warsztatu jest zbliżenie do siebie członków zespołu, zbudowanie wspólnego zrozumienia i zaangażowania, a także zaplanowanie kolejnych kroków po warsztacie.

Prawdopodobieństwo, że stworzysz świetny zespół, jest większe, gdy członkowie sami ustalają podstawowe zasady. Aby im pomóc, postępuj zgodnie ze statutem zespołu, który powinien określać podstawowe cele zespołu, przeszkody, role i obowiązki wszystkich zaangażowanych osób.

10. Kolejne kroki

Po udanym Discovery Workshopie możemy przystąpić do stworzenia MVP – Minimum Viable Product, jeśli taka decyzja zostanie podjęta przez klienta. W następnej kolejności następuje już bardziej kompleksowa estymata, czyli wyliczenie, stworzenie wstępnego kosztorysu, ile takie jak MVP może kosztować. Jeśli klient zaakceptuje kosztorys, to prawdopodobnie zostanie narysowana Roadmapa, czyli oś czasu z kamieniami milowymi, punktami, które powinny się w konkretnych okresach wydarzyć. 

Podsumowanie

Discovery Workshop to skuteczny sposób na rozpoczęcie drogi do stworzenia udanego produktu, który odpowiada na potrzeby klientów i dostarcza im wartość, jednocześnie wyróżniając się na rynku wśród konkurencji. Niezależnie od wielkości opracowywanego produktu, zawsze warto poświęcić czas na Discovery Workshop, aby wytyczyć ścieżkę, która jest mniej ryzykowna i zagwarantuje, że produkt będzie wartościowy dla użytkowników końcowych.

Obejrzyj film:

About Przemysław Koper
Avatar photo

Przemysław Koper

W 2014 aplikowałem do Travelex na stanowisko Kasjera Walutowego. Na spotkaniu rekrutacyjnym obecny Prezes Euronetu zaproponował mi stanowisko Team Leadera.

W 2022 dołączyłem do Espeo Sofware, a rok później przejąłem stery firmy jako Prezes Zarządu. Jako lider i hiring manager pracuję już od blisko 10 lat. W tym czasie zrekrutowałem ponad 30 osób na stanowiska i specjalistyczne i liderskie.

Brałem udział w dziesiątkach procesów rekrutacyjnych i setkach spotkań z kandydatami. Zarówno w dużych, jak i małych firmach oraz tych nastawionych na intensywny rozwój, jak i odwrotnie – na stabilność i optymalizację.

Od 2 lat prowadzę program edukacyjny BizMentor, gdzie regularnie rozmawiam z ludźmi szukającymi pracy czy budującymi swoją pozycję na rynku.

Od wielu lat należę do społeczności C-level, jestem w ciągłym, stałym kontakcie z zarządami, managerami, liderami z innych firm, z którymi regularnie wymieniam się wiedzą i informacją. I to daje mi szerokie, kompleksowe rozumienie rynku.

I dokładnie tym się z Tobą dzielę w kursie. Przepis na sekretny sos, ponad 2h konkretnych informacji od kuchni, których nie znajdziesz nigdzie indziej!
poprzedni artykuł
następny artykuł